Bloggportalen statistik

måndag 5 maj 2014

Ruvande sångsvan

Precis före infarten till Träsk vid E 4 ligger en liten sjö. Där vid sjökanten ca 25 m från den bullriga vägen ligger en sångsvan på ett bo och ruvar. Boet är ganska högt så det syns väldigt bra från vägen.
När jag åker till och från jobbet ligger hon där ihopkurad. Hon har legat ett bra tag nu.
Jag googlade och fick veta att sångsvanar lägger 4-7 st ägg och ruvar 30-36 dagar.
I eftermiddags gick jag en promenad dit. Gick längs med vägräcket tills jag kom fram dit hon låg.
Trots alla bilar som dundrar förbi precis hela tiden la hon märke till mig direkt! Genast åkte halsen upp! Hon utstötte ett litet läte och genast kom hannen simmande i full fart! Jag tog snabbt en bild och
gick därifrån.
Det ska bli kul att följa det hela och se när ungarna kläcks. Undra hur många det blir?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar