Bloggportalen statistik

tisdag 12 augusti 2014

En snabb gokaka av trädgårdens skatt

Trots att detta hus är över hundra år finns inte ett spår av någon slags trädgård. Inga blommor,
lökväxter eller fruktträd. Det enda som finns är vita syrener och två stora rödvinbärsbuskar.
Där har vi verkligen en skatt mitt utanför knuten! De ger enormt mycket bär. Stora, fina!
I fjol hann jag inte ta rätt på ett enda bär innan fåglarna kom och tog dom.
Nu tänker vi hinna före. Jag har plockat, direkt i plastpåsar, lagom mogna bär till gelé. Sen gör jag gelén allteftersom under vintern eftersom vi har begränsat med förvaring. Det är ju så gott till kött och grytor!
Lite mer mogna bär plockas till vinbärsdricka.
I kväll bakade Fanny min goda, snabba vinbärskaka. Lätt och enkel att sno ihop när man blir sugen på något gott till kaffet. Självklart en hemgjord vaniljsås till.


 
 
 
 Smält 75 g riktigt smör. Rör ihop 3 ägg, 2 d socker, 2,5 dl vetemjöl och det smälta smöret.
Vispa inte! Fördela smeten i smord och bröad form. Lägg på ca 1,5 dl vinbär.(frysta behöver inte tinas) Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader 20-30 min. Låt den svalna lite innan man stjälper upp den. Serveras med vaniljsås. Men det går även bra utan.  
 
VANILJSÅS  
 
Blanda 3 äggulor, 1 msk maizenamjöl,3 dl grädde i en kastrull.Värm under vispning tills det börjar sjuda. Klyv en halv vaniljstång och skrapa ur fröna. Rör ner dessa + själva stången.
Späd med lite kall mjölk om du vill ha den lösare. Kyl den och plocka upp vaniljstången.
 
                                                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar