Bloggportalen statistik

tisdag 16 december 2014

Målar dörrar

Alla innerdörrar utom tre är fixade och målade i rödockra linoljefärg.
Dom tre som är kvar är dörren in till köket, vardagsrummet och till Fannys rum.
Den sistnämnda är i sämst skick. Dessutom är det en dörr som syns mest....
Nu när Fanny har varit i Linköping har jag tänkt fixa till den dörren. Hur bra gick det?
Jag började i gårkväll och hon kom hem i kväll! Nu får hon leva med att vara utan dörr ett par dagar.
Jag har slipat och "varmpistolat" bort det mesta av färgen. Det var målat i flera tjocka lager som krackelerat här och var. Spacklat har jag bara gjort där det var riktigt skadat. Andra mindre skavanker och naturligt slitage får vara som det är. Vill ju ha kvar ursprungsdörren så långt det går.
I kväll har jag målat första varvet. Det finns ingen bättre färg att måla med än just den kulören av linoljefärg. Den är så härligt tjock, krämig och täcker superbra. Lätt att dra ut i tunt lager och den torkar långsamt så man kan hålla på att förbättra och dra ut färg hur länge som helst.
Inte som "vanlig" målarfärg som torkar nästan meddetsamma.
Varför ha så bråttom? Om det tar ett dygn att torka spelar ju faktiskt ingen roll. Inte tänker jag måla om de dörrarna någon mer gång!

Nu är Fanny hemma igen efter ha bott i Linköping hela hösten.
Vi har hämtat henne vid tåget och precis druckit kvällste. Dags för sängen nu.
Natti, natti!

 
 
Så här såg dörren ut. Resultatet efter målning får ni se om ett par dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar