Bloggportalen statistik

onsdag 2 december 2015

Göra en mosskrans

För det mesta brukar jag göra en enriskrans och hänga på dörren till jul.
Men i år tänkte jag försöka mig på mosskransar i stället.
Har aldrig gjort det förut så det var lite trixande innan dom var klara.

Först rullade jag en dagstidning på längden och virade in den i gladpack. Formade en rund ring och tejpade ihop ändarna med pakettejp.Nu har man en bra stomme att jobba med.
Sen är det bara att lägga på mossan och vira fast den med grön ståltråd. En klar fördel om man plockat mossan i lite större sjok. Det blir snyggast då. Jag använder vanlig grön mossa, björnmossa.
När hela ringen är täck med mossa är det fritt fram att dekorera efter tycke och smak.
Jag stack in små enriskvistar och band runt ett rödvit rutigt band. Hittade små dekorationsbär i gömmorna som jag också satte dit. Klart!

Apropå att plocka mossa. Man FÅR plocka mossa för enskilt bruk. Inte stora mängder och inte till försäljning. (naturvårdsverket)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar