Spöregn i januari

Plötsligt hade vi minus 13 grader i morse! Men temperaturen steg snabbt och nu SPÖREGNAR det.
Kan tänka mig vilka glashala vägar det kommer att bli!
Jag som hade tänkt mig lite skidåkning i helgen...

Vilket ståhej det blev av att Paulina och Charlie tänker lägga av med mjölkkor! BRA att det uppmärksammas! Dom är inte ensamma som lägger ner nu.
Antalet mjölkgårdar i Sverige halveras vart tionde år och så har det hållit på länge.
Jag har tyvärr inte så mycket siffror, men 2015 fanns 8400 mjölkföretag och 2015 4200 stycken.
Däremot har besättningsstorleken ökat. Medelbesättningen i Sverige ligger på ca 75 kor ( det är bara ett antagande, jag har inte aktuella siffror)
Utvecklingen har alltså ändrats mycket sedan "vi var små". Då fanns det mjölkkor i var och varannan gård på landsbygden och då var tjugo kor en relativt stor gård. En familj kunde försörja sig på den och det räckte gott och väl med 10-15 hektar mark.
Sedan dess har det bara varit fokus på att vi ska ha så billig mat som möjligt. Mat får inte kosta!
Politikerna har gynnat konsumenterna och subventionerat mat. Importerat billigt.
Matföretagarna har missgynnats och fått massor av regler och pålagor att följa. Till slut har det varit omöjligt att konkurrera med importen.
Svensk mat är säker. Innehåller ingen antibiotika. Djuren har det bra. Det är DYRARE att producera svensk mat än inport som inte alls har samma regler. MEN borde den maten alls få säljas här då??
Man sänker den svenske bonden samtidigt som man tar hit mat som skulle vara olaglig att producera i Sverige!
Åh, jag känner att jag skulle kunna sväva iväg och skriva hur mycket som helst om det här nu. Det brinner i huvudet! Men nu tänker jag ta lite fredagskvällsledigt.
K är på gården och "barnvaktar" lilla P.

Ha en trevlig fredagskväll alla mina bloggläsare!





Kommentarer