Downshiftat och påskpyntat

Jag skrev ju om downshiftning på nyårsdagen. Att det skulle bli mitt nyårslöfte för 2016.
Att växla pengar mot tid.
Jag har jobbat som en galning de senaste tjugo åren. Mycket mer än heltid. Som mjölkbonde blir det ju så. Nu har jag såklart mycket färre arbetstimmar. Lediga helger och så. Men jag har börjat uppskatta den lediga tiden allt mer. Att få göra saker man VILL göra. För sin egen skull.
Det är så mycket jag vill hålla på med, men tiden är begränsad.
Man har ju bara ett liv. När det är slut får man inget nytt. Vill man göra något är det NU som gäller.
Inte "sen".
Men man har sina jobb och man kan ju inte bara sluta jobba hux flux heller. Men det går att minska arbetstiden på ett eller annat sätt.
Nu har jag frigjort lite tid med att lämna bort själva bokföringen. Inte så många timmar mindre eftersom jag gör allt det andra pappersarbetet runt omkring fortfarande. Men jag slipper tidspressen att ha det klart till ett visst datum varje månad. Det brukar oftast bli tvångssittning någon dag innan den tolfte med högar av papper. På tid som man hellre velat gjort något annat, eller att solen skiner från en klarblå himmel och man skulle vilja tillbringa tiden ute i stället.

Dessutom jobbar jag fyra timmar mindre varannan vecka på det kontor jag är anställd. Alltså slutar jag klockan tolv då! Det är helt klart "värt vartenda öre i småland". Första gången just idag!
Oj, vad man hinner med mycket!

Nu är det städat och påskpyntat i huset! Bara blommorna som fattas, men de köper jag närmare påsk.

Har tittat och funderat på om jag ska måla sängramen och sängborden. Köpte möblemanget på Blocket för ett tag sedan och de är bruna. Tyckte att det skulle duga bra, eftersom de är väldigt fräscha. Ser nästa ut som nya. Meeen... såg en säng i en antikbutik i Stockholm som var målad i lindblomsgrönt. Oh, så snyggt! Gissa om det skulle passa i vårt blivande sovrum!
Jag har nu hittat en troligen liknande färg hos Gysinge Byggnadsvård. Har beställt den och hoppas den passar. Jag som har så mycket att måla framöver har nu dragit på mig ännu mer! Tur att jag tycker det är kul att måla!

Lite smolk i bägaren på min "supertorsdag" var att jag var tvungen att avbryta för en kurs genom jobbet i kväll. Men det var ganska intressant så det stoppar jag i min kunskapsryggsäck.

Go´kväll alla därute!






Kommentarer