Gör en enriskrans till dörren






Nog hör det till att ha kransar på dörren under julen?

Jag brukar göra två eftersom vi har dubbeldörrar.

Förra året gjorde jag mosskransar, men enriskransar är nog finast ändå!

Jag gör det lätt för mig och använder en stomme. Den har jag gjort själv.
Rullar fuktat tidningspapper hårt, formar en rund ring, tejpar i hop ändarna och låter det torka.
När de är torra virar jag in dom i gladpack.
Nu har man en bra stomme att jobba med.



Sedan är det bara att vira fast knippen av enris runt hela kransen. Grön ståltråd finns att köpa i blomsterbutiker.
Dekorationen är en smaksak. Jag tycker det räcker med band och eventuellt kottar eller annat smått.
Tänk på att det går mer band än man tror när man virar runt kransen. 
Till dessa behövdes ca 1,5 m band till varje krans.


Stommarna är från förra julen. De användes även som påskkransar och nu har de fungerat som höstkransar. Det går alltså att använda ett bra tag!

(PS. Fråga markägaren innan ni plockar enriset. Det är inte tillåtet att ta kvistar från träd och buskar.)

Kommentarer