Ny kompost

När vi bodde på det förra stället hade jag en stor trädgård med både blommor och grönsaksland.
Då borde vi ju haft en stor kompost också och få egen jord att föra tillbaka till odlingarna.
Men icke!
Allt som rensades bort slängde jag i en hög någonstans, eller på hösten när det var mycket att rensa bort körde jag bort det i traktorskopan. Enkelt!
Komposthögen fanns det ingen tanke alls bakom. Ingen finfördelning eller omrörning.
Det blev bara en massa kvickrot som växte över alltsammans.

I våras byggde jag en kompost av lastpallar. Började med att lägga i gamla löv som låg i en hög sen vårkrattningen.
Nu har jag ju så lite odling och inga rabatter alls. Därför blir det inte mycket att lägga i..
Men då kom jag på den ljusa idén att lägga i hushållsavfall. Inget animaliskt.Men allt annat organiskt.
Skal, kaffe- och tesump, äggskal, gammal frukt osv. På diskbänken har vi en emaljerad 3 liters Kockumkruka dit vi lägger avfallet. Smidigt att bara ta med den ut och tömma när den blir full.
När detta blandas med trädgårdsavfallet så  började komposten fungera! Rörde om då och då och vattnade lite om det blev för torrt.
Nu ligger den och vilar och till våren kommer jag att kunna använda jorden.

Nu har jag byggt en vinterkompost. En hälften så stor. Kapade två lastpallar. Isolerade insidorna och locket med isoleringsskivor.
Fyllde på med torra löv som jag sparat från höstkrattningen.
Nu tömmer vi hushållsavfallet i den och hittills fungerar det. Kanhända att man måste göra uppehåll mitt under kallaste vintern om alltsammans fryser i hop.
Ska bli spännande att se!





Kommentarer