Vård av vedspis en ledig fredag

Äntligen en ledig fredag!
Jag är ju egentligen ledig varannan fredag, men nu är det fem veckor sedan sist.
Jag har jobbat extra pga personalbrist.
Men nu så!
Sov som en stock till klockan nio! Välbehövligt antar jag.

Vedspisen har fått sig en makeover idag. Den eldar vi i ganska mycket så man bör ju hålla den i trim.
Under eldningsluckan finns en behållare dit askan ramlar. När den är full måste den tömmas.
Inte kul att öppna luckan och den är mer än proppfull! Att bära ut en behållare rågad med aska är ingen hit kan jag säja. Så det gäller att hålla håll på nivån!



Med jämna mellanrum svärtar vi spisen med spissvärta. Det är en slags pasta som man smetar på i ett tunnt lager. Det får torka in en stund innan man polerar med en trasa.
Spisen blir som ny!



Vintervitt har det blivit ute efter gårdagens snöoväder. 
Vi har bara skottat en gång till huset. Snön försvinner ändå till veckan eftersom det ska bli plusgrader....

Som ni ser har jag förnyat bloggen lite. Det är aldrig fel med förändringar!
Eller vad tycker ni?

Nu är det fredag igen! I helgen vankas det roligheter!

Ha det så bra därute i snödrivorna!

Kommentarer