Bloggportalen statistik

fredag 23 december 2016

Dan före dopparedan

GOD JUL i stugorna!

Nu är det jul i vårt hus! Uan nägon som helst stress!
Jag har varit ledig i dag. Inte ofta det har hänt dagen före julafton, men inte dumt alls måste jag säja.
Fanny och jag har hälsat på hos mina föräldrar, jag har joggat en sväng. I dagsljus och sol!!

Sedan har vi grejat på härhemma. Fanny har kokat knäck och bakat mjuk kaka och jag har bakat vörtbröd och griljerat skinkan.

K tog en promenad till bastun när han kom hem. Bastubadandet blev framflyttat en dag eftersom det är julafton i morgon.

Vörtbrödet ja... Vi ska vara i Åsäng i morgon och ha knytis med julmaten. Jag fick brödet på min lott.
Klart det ska vara hembakt! (tänkte hon som oftast misslyckas med sina bak...)

Först glömde jag värma portern och julmusten så degen fick kalljäsa. Sedan kunde jag inte hitta pomeransen som jag VET att jag köpte! Så jag blandade i kryddor litehur som jag tyckte passade.
Det brukar ALLTID finnas gott om russin i detta hus, så det brydde jag mig inte ens att handla.
Men icke! Fanns en matsked typ!

När degen stod på jäsning hittade Fanny en påse vörtkryddor i lådan!
Nu minns jag ju! Pomeransen var slut på affären så jag tog denna färdigblandning i stället.

Nu ser bröden lite platta ut. Degiga inuti? Vet inte. Vi ska provsmaka nu.
Kvällen före julafton brukar vi äta macka med nygriljerad skinka.

När jag tänker efter tror jag att jag glömde saltet också....








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar