Gammal adventsljusstake och en barndomslek



Den finaste adventsljusstaken vi har kommer från K:s barndomshem.
Jag minns att vi hade en likadan när jag var liten.

Hade inte ALLA såna här ljusstakar förresten? Det kanske var de enda som fanns då?
På sextiotalet.

Jag kommer i håg när syrran och jag var små och vi åkte till "skyltsöndan" i stan.
Då satt vi i baksätet och räknade adventsstjärnor och ljusstakar i fönstren på husen vi åkte förbi.
Vi räknade på varsin sida. Hela vägen dit och hela vägen hem.
Inte kan det har funnits många stakar och stjärnor då?? När det gick att hålla räkningen på båda sorterna! Vad jag kan minnas hade de flesta, vi också, EN ljusstake och EN stjärna.

När man såg en utomhusjulgran fick man extra pluspoäng och en gran med kulörta lampor var någonting alldeles extra! Ååå vad vi ville ha en sån hemma!



Till och med orginalkartongen finns kvar!


Kommentarer