Bloggportalen statistik

fredag 9 december 2016

Hyacinter och linnegardiner





Trevlig fredag! Så skönt med helg nu efter en intensiv vecka!
(ska jag säja, som får vara ledig i helgen. Jag vet att det är många därute som INTE får vara det. Mjölkbönder bla...Tiotusen stora guldstjärnor till er som kämpar på!! )

Här blommar hyacinterna för fullt. När man kommer hem och öppnar dörren slås man av juledoft!
Nu måste jag inhandla nya så det finns doftande på gång när de här har blommat ut.

I bland lyckas jag få amaryllisar att blomma fler gånger, andra gånger inte.
Förra året ställde jag ut krukorna i trädgården, men det regnade så mycket hela sommaren att lökarna ruttnade.
Gjorde ett nytt försök i år. Tre krukor fick bo bredvid pallkragarna med grönsaker. De blev vattnade och gödslade hela sommaren och i september tog jag in dom.
Ställde dom i "kallskrubben" under en tidningshög.
Jag kikade på dom häromdagen och till min lycka tittade en knopp upp ur den ena krukan!
Nu står den på fönsterbrädan och har redan skjutit i väg en bit. Hoppas den blommar till jul!

Nu har jag satt upp gardiner i stora fönstret i vardagsrummet! Funderade hit och dit på vilken färg jag skulle köpa. Metervara eller färdigsydda.
Men så kom jag på att jag faktiskt har jättefina gardiner! Linnegardiner som K:s mamma en gång vävt.
Färgerna passar dessutom helt perfekt!
De kunde iofs kunnat få vara lite längre, men det går ju det här med.
Gardinen som satt där förut får sitta kvar. Färgmässigtpassar det ihop.
Mysigt blev det!

Det är verkligen inte lätt att fota inomhus nu när det aldrig är bra ljus!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar