Weekend i Stockholm

För det mesta brukar vi åka till huvudstaden ett par dagar i december.
Jag har som tradition att äta tårta på Vetekatten på min födelsedag!
I år blev det ingen Vetekatt när jag fyllde eftersom vi åkte några dagar senare.
Däremot var vi på bästa julkonserten!
Malena Ernman och Tommy Körberg i Globen!
Så otroligt bra! Dom är så roliga med skojiga träffsäkra skämt och sjunger fantastiskt bra båda två.
Det var bra blandning på låtar och ett roligt Disney-medley på slutet.
Jag brukar bli less på att sitta och lyssna i två timmar men där har jag gladeligen suttit två timmar till!

För omväxlingens skull bodde vi på Södermalm den här gången.
Jag jobbade på en förskola på Östgötagatan ett par år i mitten av åttiotalet, så då var jag ju jättemycket på Söder. Sedan dess har jag inte varit där alls.
Därför var det så himla kul att vara tillbaka där!
Mycket hade förändrats och annat inte.
Det är en helt annan atmosfär på Söder. Mer avslappnat liksom.
Gillar att det finns så många småbutiker, cafeér, restauranger och pubar.
Inga köer och inte knökfullt precis överallt.

Vi googlade på "bästa restaurangerna på söder" inför lördagens middag. Då dök Pelikan upp.
Oj, vad jag kände igen det namnet! Men varför?
Jo, den ligger på tvärgatan jag gick till jobbet i tre års tid. Jag borde ha passerat den sisådär tusen gånger!
Vid bordet bredvid oss satt några killar som vi hamnade i samspråk med.
En av dom hade en kompis som hade bott i huset där förskolan låg (ett hyreshus med försklolan på nedre plan) och kompisens pappa ägde hela huset.
Vi räknade ut att den kompisen precis hade slutat på förskolan när jag började jobba.
Hur stor är sannolikheten att sånt händer?!

Vi hann med en shoppingtur inne i city också.
Jag skulle ha velat stanna en dag till. Jag var inte klar på långa vägar!
Hann inte med Sekelskiftesbutiken och CC-skor. Två måsten för mig.
Men nu har jag ju en anledning att åka igen...


Tog tyvärr inte många bilder.På grund av mörk årstid och tidsbrist fick kameran stanna hemma den här gången.


Redo för en shoppingrunda


Godaste kantarellsoppan på NK


Deras hängande och snurrande julgran i ljusgården



Kommentarer