En bra midvinterdag utan vintertrötthet


Så skönt med en sovmorgon i morse!
Åt frukost med tända ljus på bordet. Nu är det snart förbi med tända ljus på de lediga mornarna.
Det börjar ju ljusna redan vid halv åtta. Men det är bara positivt!

En tur till frissan på förmiddagen och lite småärenden i "lillstan" när jag ändå var där.

Jag läste en tidning medan jag väntade hos frissan och där var ett reportage om vintertrötthet.
Det är väldigt vanligt att man är trött den här årstiden. Vi är ju i grund och botten stenåldersmänniskor fortfarande. Vi SKA vila när det är mörkt. Hjärnan vill att vi ska vakna först när det ljusnar ute och inte famla oss upp flera timmar innan solen går upp.
Förr jobbade man massor under det ljusa halvåret och vilade under det mörka.
Det är hjärnan som utsöndrar mera melatonin när det är ljusbrist och därför blir vi tröttare.
Vi tillåter oss inte själva att ta det lugnare på vintern. Det är samma tempo och almanackan full.
Men man FÅR ta det lugnt! Gå i pyamas hela dan om man så vill och göra nada!
Vad kan hända liksom?  Ja, jobba måste man ju förstås, men förutom det.
Det är bra att försöka vara ute i dagsljuset så mycket man kan också. Utan solglasögon eftersom det är genom ögonen man tar upp ljuset till hjärnan.
Lite mera stenålderstänk alltså!

Jag var såklart tvungen att ge mig ut när jag kom hem!
Det blev en joggingtur runt racingbanan på sjön. De kör bilar där på helgerna, men nu var det tyst och tomt.
Ganska isigt, men gick finfint och halkfritt med broddar på joggingskorna.
Ett svagt januariljus och solen bakom moln, men lite ljus blev i allafall intankat. Man kan åtminstone inbilla sig att det gör nytta....



Nu har jag gjort någonting jag aldrig har gjort förut. Rullader!!
På närproducerat nötkött och fyllda med fäskost, hackad lök och ansjovis. En sås med grädde, creme fraiche och soja.
Steker dom i ugnen just nu och förväntan är stor hur de kommer att smaka!


Blekrosa tulpaner fick bli veckans helgblommor.
Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg och hälsar alla nya följare välkomna!!

Kommentarer