Bloggportalen statistik

torsdag 5 januari 2017

Nybakat matbröd

Jag gillar mackor!
Skulle absolut inte kunna vara utan och äter bröd flera gånger om dagen.
Just nu är det "trendigt" att inte äta bröd. Att det är så mycket kolhydrater.
Människan har väl alltid käkat bröd! Det är väl en bas i kosten!
Jag kommer då aldrig sluta äta bröd! 

Däremot är jag ganska kräsen på brödet. Vill inte äta bröd med en massa tillsatser.
Begriper inte varför man måste tillsätta en massa konstigheter i färskt matbröd!!
De flesta bröd som söljs i butiken innerhåller både det ena och det andra. Värst tror jag det butiksbakade är! Why liksom?

Numera bakar jag nästan allt matbröd själv. Det går ju relativt snabbt och smidigt.
Jag ägnar gärna tid till att fåäta ett gott bröd som jag vet vad det är bakat av.
Använder de bästa mjölsorterna jag kan hitta. Ekologiskt vetemjöl har jag använt så länge det har funnits att köpa.
Jag har ett grundrecept som jag varierar lite från gång till gång genom att byta ut mjölsorter och lägga till lite solrosfrön och så.

Nyligen hittade jag en receptbok i gömmorna som jag helt glömt bort att jag hade.
En  massa olika matbrödsrecept!
Jag vill gärna läsa trecept i en bok. Ha den liggande på bänken när man bakar.
Visst kollar man många recept på nätet också, men det är inte samma sak.

Nu har jag bakat två av alla bröden i boken. Grahamsbullar och formfranska.
Franskorna blev saftiga och goda.
Nybakta, varma, bröddoftande med smör som smälter och en klick marmelad. Mmmm...
Gör sig bra rostade också.






Nu har vi trettondagsafton. Jag smet lite tidigre från jobbet i eftermiddag.
Ville hem och kolla att pelletspannan gick som den ska.
Det är nämligen -22 grader här i dag. VIDRIGT!!

Nu eldar jag vedspisen glödande het. Den sprider verkligen govärme i köket.
Sen blir det en god middag och ett glas vitt.

Trevlig helg alla ni!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar