Bondkakor






Ett nytt gäng bondkakor har bakats.
Min favoritkaka.

Kommer någon på besök och man vill bjuda på kaffe så är tillställningen räddad om man har några bondkakor att lägga fram.
Dom är ju så lätta att göra!
Man gör degen lätt som en plätt med en matberedare.
Så här gör jag;

Först kör jag drygt 1 dl mandel i matberedaren. Lagom grovt.
Sen tar jag upp mandeln och lägger ner 200 g smör skuren i små kuber.OBS! Det får INTE vara margarin!!
Häll i 1,5 dl socker, 1 tsk vanillinsocker, och 2 msk sirap.Kör till en smet.
Blanda 1 tsk bikarbonat i l dl vetemjöl och kör igen.
Sen tillsätter man 3,5 - 4 dl vetemjöl. Lite i taget. Den får inte bli för hård.
Ta upp den på bakbordet och dela i två delar. Rulla varje del till en rulle.
Hur tjock- eller smal rullen ska vara beror på hur stora kakor man vill ha.
Jag brukar göra mina ca 5 - 6 cm i diameter. Men jag använder dom oftast som enda kaka.
Typ" kaffe på maten kaka."
Lägg rullarna på en skärbräda och ställ dom kallt.
Där kan dom stå tills du har tid och ork att grädda dom.
Skär dom ca 1 cm tjocka och grädda mitt i ugnen i 175 graders värme ca 8 minuter.
Jag använder alltid bakplåtspapper på plåten. Suveränt. Fastnar aldrig!

Fram med bakgrejorna vettja och baka en sats!
Ni kommer inte att ångra er! 
Drömskt goda utan tillsatser och kollijox!

Kommentarer