Odla ärtskott på fönsterbrädan


Nu längtar jag efter egenodlad sallad och annat ätbart grönt från egna täppan.
Det går ju inte ens att jämföra med salladen man köper i affären.
Vi har inte köpt en enda tomat på hela vintern. Ingen gurka heller.
Det smakar bara plåtigt vatten. Odlade lååångt bort!

Men det går faktiskt att börja odla lite smått redan nu!
Ljuset är nu tillräckligt starkt för att odla ärtskott inne i fönstret.
Det är verkligen superenkelt!




Jag köper gula torkade ärter i affären.


Man kan använda vilket planteringskärl som helst. Jag har en avlång låda i pil som är plastad på insidan. Den gör sig bra på fönsterbrädan.
Jag strör ut en handfull ärtor på jorden och strör över tunnt med jord.
Det brukar funka med vilken jord som helst. Normalt använder jag vanlig planteringsjord, men nu hade jag bara såjord hemma och då fick det bli det.


Efter fem dagar tittar det upp små gröna skott. Snart kommer det vara en hel skog av ärtskott här!
Jag brukar börja klippa när de är ca 6-7 cm höga om man ska hinna undan med att äta.
Efter man har klippt fortsätter de växa ett par klippningar till.
Degt är nyttigt och gott att ha i sallad, eller enbart ärtskott med tex lite olivolja och salt ringlar över.
Inte så dumt på en macka heller.

Betydligt godare och billigare än ärtskotten man köper i plasttråg från Kenya.....
Dessutom vet du hela odlingskedjan från jord till bord!

Kommentarer