Bloggportalen statistik

lördag 22 april 2017

Göra vinbärsgelé

Jag tycker om att ha en klick vinbärsgelé till kött och grytor.
Det blir liksom pricken över i smakmässigt.

Vi har två stora rödvinbärsbuskar på tomten som ger mycket bär.
Jag brukar plocka in det jag behöver, resten lämnas åt fåglarna.
De bär som ska användas till gelé måste innehålla mycket pektin. De gör dom när de är knappt mogna. Det gäller alltså att plocka dom i rättan tid.
För att göra det hela så smidigt som möjligt plockar jag bären med klase direkt i plastpåsar.
Ungefär två liter i varje påse. Sen fryser jag in dom direkt.
När jag sen ska göra gelén är det bara att klippa upp påsen och hälla ner bären direkt i grytan.
Två liter bär är en lagom mängd att göra åt gången.

Nu är gelén från mitt förra kok slut så det var dags att göra en ny omgång.
Så här gör man:


Två liter bär (de frysta behöver inte tina först) och två deciliter vatten kokas ca 5 minuter.


Kläm fast silställning och silduk på en kastrull eller bunke och sila igenom saften.
Jag brukar pressa lite lätt på duken för att få ut mesta möjliga saft.
Bärresterna läggs på komposten.


Saften mäts upp och hälls tillbaka i den rendiskade kastrullen. Det blev 0.5 l saft.
Den kokas upp och så häller man sakta i sockret, som ska vara 9 dl/liter saft.
I det här fallet 4,5 dl som jag rörde ner.
Nu får det koka upp igen och kastrullen ställs åt sidan.
Efter ca 5 minuter skummar man noga bort allt skum som bildats ovanpå.
Detta är viktigt eftersom det är i skummet som mögel bildas.

En annan viktig grej är att glasburkarna och locken är riktigt rena. Jag brukar spola dom i hett vatten och låta dom lufttorka.
När saften är skummad så häller man den i burkarna. Ända upp till kanten.
Låt de stå utan lock till dagen därpå.

Förhoppningsvis har den nu geleat sig bra. Är det för löst och rinnigt måste man ta till andra åtgärder, som tex koka om den och tillsätta pektin. Men det brukar aldrig behövas om bären innehåller tillräckligt mycket pektin.



Sju små burkar blev det den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar