Mörkläggningsgardiner på ett enkelt sätt




Vi har aldrig någonsin haft rullgardiner eller något annat för fönstren i vårt sovrum.
Inte på barnens rum heller.
Vi har sovit gott ändå. I vårt förra hus låg sovrummet åt väster så någon morgonsol har inte lyst in.
Mörkt blir det när man blundar!

Men nu....
Solen går upp precis utanför fönstren i vårt sovrum och lyser precis rakt på ansiktet!
I bland vaknar man -   ibland inte. Jag brukar oftast sova som en stock natten igenom så de gånger man vaknar är det såklart jätteirriterande!
Jag har roll-up gardiner i fönstren, men de slutar på halva fönstret när de rullas ner.
Jag har inte fått tag på några som är så långa som 170 cm, som ju våra fönster är.
Vill heller inte byta till långa gardiner som man kan dra för.
Nu har jag klurat lite och testade i dag att sy ett par mörkläggningsgardiner på ett väldigt enkelt sätt.
Klippte till och fållade mörkläggningstyg som passade fönstermåttet.
Sydde fast metallringar i övre kanten.
På översidan av fönsterfodret på INSIDAN av rullgardinen skruvade jag i två små krokar.
Nu är det bara att kroka i tyget på kvällen och kroka av det på morgonen.
Är det mulet behöver man inte ens sätta dit det.....

Ska bli skönt att slippa få solen i nyllet klockan tre i morgonbitti!





Kommentarer