Kanderade syrener

Det jag sa att jag skulle pyssla med i går som jag aldrig gjort förr var att kandera syrener.
Det är verkligen på sista versen med syrenerna så jag var ute i sista minuten.


Man tar äggvitan från ett rumsvarmt ägg och rör runt den lite lätt.
Sen tar man en liten blomma i taget och penslar runt om med äggvita och lägger ner den i en skål med socker. Jag la ner flera och öste över socker med en tesked.
Jag provade även med florsocker, men de med strösocker blev finare tycker jag.
När de var sockerdoppade la jag dom på ett smörpapper på en bricka.
Ställ brickan i en KALL ugn med luckan på glänt och torka till dagen därpå.



Om man missat att täcka allt med äggvita så blir det brunt där.
Det var det jag var lite nervös över, att ALLA skulle vara mer eller mindre bruna...
Men tänk, inte en enda brun fläck någonstans!
Tyvärr gjorde jag inte jättemånga eftersom det är väldigt tidskrävande och jag vill se först hur det blir innan jag lägger ner en massa tid i onödan.
Nu är det kört att hitta fina syrener här.
Kanske det kan finnas längre ut mot kusten eftersom det brukar vara lite senare där?



Tänk att öppna burken i vinter och dekorera tårtor och efterrätter!
De är ju ätbara också!





Kommentarer