Renovering av gamla fönster

Fösta dagen på min semester! Jobbar bara måndag och torsdag den här veckan.
Ute blåser höstliga vindar så det blir inneaktiviteter istället.
Sitter vid datorn och kollar igenom en massa gamla bilder.
Det finns många bilder från vår husrenovering och jag fastnade vid där här bilden.

Jag vågar inte räkna hur många timmar jag lagt ner på dessa fönster. Jag som normalt har kort tålamod hade märkligt nog inga som helst problem med att det tog lång tid.
Det är liksom en slags meditiation. Det GÅR inte att stressa. Det måste få ta den tid det tar.


Jag tror det var fönstren som avgjorde köpet av detta hus.
Trots att det var vinter och mörkt, så såg man ändå vilket underbart ljus dessa fönster borde släppa in.
Dessutom var de så vackra också!

Jag som gått kurs i fönsterrenovering och renoverat fönster på ett hus förut tog mig an uppgiften att fixa dom.
Att byta till nytillverkade fanns inte på kartan!

Jag tror inte att fönstren är lika gamla som huset, men det behövdes en rejäl renovering.
På vissa fönster var kittet och färgen helt borta, men själva träet var friskt.
Där det grånat var det bara att slipa lite försiktigt och det fina kärnvirket tittade fram!
Förr användes senvuxet kärnvirke till fönster. Håller i evigheter om de underhålls på rätt sätt.

Jag petade bort allt kitt. Oljade bågarna med linolja. Grundmålade, kittade om med linoljekitt (INTE silikonkitt. Det skadar fönstret och linoljefärgen fäster inte )
Sedan målades bågarna två tunna varv med linoljefärg, som tränger djupt in i träet.
(absolut inte vanlig fönsterfärg, som bara lägger sig på ytan)
Alla fönster är tätade med linsnören.

Självklart var det ett drygt arbete! Många fönster och många rutor. Men nu är det värt varenda minut jag la ner.
Skulle aldrig i livet vilja ha dom utbytta mot nya.
Ryser när jag tänker på de "plastiga"med aluminiumremsa emellan. Sååå fult!!
Skulle inte passa alls i ett gammalt hus.

Nu tänker jag göra någonting som jag aldrig har gjort förut! Hoppas det går som jag har tänkt!
Mer om det i morgon!




Kommentarer