Kokar blåbärssylt på en grisblink!

Alltså!
Hur tråkigt sommarväder är det inte?
Vill sola och bada nu!!

Man måste ju hitta på nåt annat istället då.
Typ tömma en frys.
Hade massor av blåbär kvar.
Hur gör man av med dom lite snabbt?
Jo, man kokar sylt såklart!

Kalla, frostiga blåbär. Direkt från frysen




Det är bara att slänga bären direkt från frysen ner i en kastrull.
Jag hade ungefär 1 kg bär.
Koka upp och koka ca 5 minuter.
Sedan häller man försiktigt i ca 7 dl strösocker och kokar sakta 15 min till.
Dra bort skummet som bildas med en sked.
Häll sylten i rena burkar, ända upp till kanten och sätt på locket.
Klart!





Jag har inte i några konserveringsmedel och kollijox.
De förvaras ju i kylskåpet och vi kommer garanterat att äta upp den innan den börjat mögla.




Från tanke till handling hade jag sylt i burkarna på mindre än en halvtimme!

Vad ska jag hitta på nu då??






Kommentarer