När man måste tvinga sig själv


Som jag har berättat förut har jag renoverat alla fönster på vårt hus.
Ett digert arbete, men värt varenda sekund.

Men...ett fönster har varit kvar att fixa. Ett av två i vårt sovrum.
Av någon anledning har detta blivit kvar. Kittet nästan borta och färgen avflagad på utsidan.
Inte så bra med andra ord.
Ligger mot norr gör det också.På baksidan av huset så det syns inte.

Jag har sagt hela vintern att så fort det blir varmare ute ska jag göra i ordning fönstret.
Jo tjena!
Nu blir det snart kallt igen!

Förra helgen tog jag tjuren vid hornen och så satte jag i gång.
Det första jag gjorde var att spräcka en ruta. Sen en till....

Jag har hittills aldrig tyckt det varit tråkigt eller drygt att hålla på med fönster.
Förrän nu!
Det är precis som det där allra sista fönstret är världens största belastning.
Droppen som får bägaren att rinna över liksom.

Jag fick tvinga mig själv att stå därute och sprätta bort kitt och slipa bort färg.
Tills det var färdigt.

Sen ska ju eländet oljas, kittas och målas också!

Mätte och ringde glasmästaren och beställde två rutor. Enda dagen jag kunde hämta dom var på torsdag.
Hämtade dom på eftermiddan och tänkte sätta i dom meddetsamma när jag kom hem.
Då är rutorna för SMÅ!! Men alltså....
Det är jag som har mätt FEL!!
Tror ni inspirationen ökade? No, no. Fick lust att skita i alltihop och spika för fönstret!!

Nu blev det helg och inga nya rutor är beställda. Men KANSKE det finns ett annat ställe här i närheten som kan skära till rutor. Ska ringa i morgon och fråga.

I dag har jag tvingat in mig i stökrummet och målat åtminstone det som är kittat och klart.
Den vita färgen som inte är använd sedan förra sommaren har fått ett tjockt skinn på sig eftersom burken varit knölad i locket och släppt in luft.
Penseln är urusel att måla med för det går inte att köpa "riktiga" penslar längre på färgaffärerna!
De som finns är alldeles för mjuka för linoljefärgsmålning.
Så det är seg färg och gräslig pensel. HEMSKT att måla!

Har det inte varit  för de förbaskade rutorna så har det bara varit att måla ett varv till nu och så har det varit klart.
Men så lätt ska man inte ha det...



Kan inte ens åstadkomma en fin bild



Kommentarer