Vackra november!


I dag har vi firat familjens pappor på Café Nyfika i Nordingrå.
Varsin stoor bit smörgåstårta som var riktigt, riktigt god!
Rekommenderar ett besök där!

Tog mig en liten promenad innan det blev mörkt. Lite duggregnigt och kallt, men det var skönt att få lite luft.

Sedan jag satt och plöjde på dagarna i mitt "förra liv" så har jag tyckt att november har så fina färger!
Det var ju väldigt mycket traktorkörning på höstarna. Dels med gödselkörning och dels plöjning.
Man såg naturens alla skiftningar från det att löven började gulna tills de ramlade av och ofta tills snön kom.




Då upptäckte jag att just november har ett speciellt ljus när solen är framme.
Så lent och behagligt. Färgerna i naturen blir så tydliga.
Jag gillar de jordnära naturfärgerna som bara finns just då.
De mörkgröna granarna mot den novemberblå himlen.
Det gula, långa gräset med fröställningar i kontrast med det gröna gräset på åkrarna.
Som är i kontrast med det novemberblå vattnet i sjöarna, ja det har en speciellt blå färg just nu.
Den bruna jorden man vänder upp när man plöjer är inte bara brun.
Den skiftar i många olika toner. Från nästan svart till tegelröd.
Björkarna som tappat alla bladen men har de kritvita svartfläckiga stammarna är så snyggt tillsammans med alla de andra naturfärgerna.
Åh, jag skulle vilja måla en tavla av alltsammans!

Så ta på er novemberögonen och gå ut och kolla!
Det ÄR inte bara grått och fult!
( okej då... det finns ju dagar som ÄR grå och dimmiga också )



Det är mycket vatten i ån nu. Den går som ett band genom hela byn.
Här passerar den bybastun och bystugan.

Då var helgen slut för den här gången. Men det kommer ju snart en ny!
Och däremellan en helt blank vecka som ett oskrivet blad.

Önskar er en fortsatt bra söndagskväll och en trevlig arbetsvecka!


Kommentarer