Tolfte december. Smågranar och halmsaker






I kväll fick den lilla granen komma in till hallen på övervåningen.
Tycker det är så fint med det grangröna mot timmerväggen.
Klädd med små halmbockar och foten är av gjutjärn.



På en gammal stol i den pyttepyttelilla hallen står ett Höganäskrus med granris och små silverkulor.
Jag kommer att byta ut granriset mot enris eller tallris när jag får tillfälle att komma ut och plocka i dagsljus och rustad med långskaftade stövlar!


Jag tycker om halmbockar och så den här halmgrisen! Söt va?

Under julgranen har vi alltid haft minst två stora julbockar.
Jag skulle vilja lära mig att göra halmbockar.Skulle vara jättekul!
Problemet är att få tag i bra halm.
Halmen vi köpte till gården var visserligen väldigt gul och fin, men stråna alldeles för korta.
Jag har för mig att det ska vara råghalm till halmslöjd och det måste givetvis vara en långstråig sort.
Kanske man ska börja odla?!


Ingen annan stjärna ger så mysigt sken som halmstjärnan.
Femtonde året på rad som den får lysa i ett av våra fönster.

Man behöver inte skaffa en massa nya prylar för att få julstämning.
Med grönt från skogen, kottar, röda textilier, julblommor och massor av ljus får man den allra bästa stämningen och julemyset tycker jag!

Funderar på att ta in julgranen i morgonkväll, men tänk om den hinner börja barra något alldeles förskräckligt innan jul!
Men felet med att dom barrar brukar oftast vara att man glömmer vattna i tid så snittet i stammen kådar ihop. Då är det kört med andra ord!
När brukar ni ta in granen? Många håller ju hårt på traditionen när det gäller just det.

Vi har precis som ett julkort ute i naturen nu!
Snötyngda träd och en glimmande stjärnhimmel.
Kommer att ligga och titta ut på det genom de stora fönstren innan jag somnar.

Natti natti!

Kommentarer