Snygg korna

Det jag tyckte var allra roligast under "bondetiden" var helt klart aveln på korna!
Att välja tjurar till korna och kvigorna för att få fram riktigt bra kor. Mitt avelsmål var att få fram starka, hållbara kor som mjölkar bra och med en bra mjölkkvalité. Då behöver kon ha bra ben att gå på, ett juver som håller i många laktationer och en kropp som gör att kon kan äta mycket grovfoder och hålla i många år. Hon ska ge mjölk med bra kvalité med bra halter av fett och protein.
Ha lätta kalvningar och helst mjölka i minst sju, åtta år.
Otaliga är de timmar jag har suttit med näsan i tjurkataloger och försökt hitta de rätta tjurarna till våra kor.
Höjdpunkten har varit när det kommer någon från avelsföreningen (vår och höst) för att bedöma korna. Sakta men säkert har korna förbättras på alla punkter.
Det går nämligen inte fort det här med avelsarbete... När kon har kalvat måste man vänta ca 2 mån tills man seminerar henne igen. I bästa fall blir hon dräktig på första försöket, annars får man vänta tre veckor till innan nästa brunst. Sen är det bara att vänta nio månader tills hon kalvar.
Innan man vet hur denna kalv blev tar det ytterligare två år innan den kalvar in och därefter bedöms den för första gången.
I måndags var det dags för ett bedömningsbesök. Korna som bedömdes fick jättefina siffror!
85 - 88. Det var tredje, femte och sjundekalvare. Sååå kul! Alla dom kan ju faktiskt jag ta åt mig äran att ha avlat fram!

Ni som såg programmet Unga bönder på TV i gårkväll kunde se att Paulina också satt med tjurkatalogerna. Jag har till min lycka överfört mitt intresse till henne!
Jätteroligt att hon vill och kan fortsätta med det avelsarbete jag jobbat så mycket med!
Annars har det nog kännts jättetungt...
Hon gör det med bravur och nu växer det upp en ny generation folk och fä på gården.

Kommentarer