Femtonde december och hyacintdoft



Ingen jul utan hyacinter.
I alla färger och olika planteringar.
I burkar, krukor, vaser och genomskinliga vattenglas.

Det sägs ju att inget minne är så starkt som doftminnet.
När jag känner doften av hyacint sveps jag genast tillbaka 45-50 år!
Till min farmors hall.
Där på ett litet bord stod det en hyacint till jul.

Här har vi redan avverkat ett gäng utblommade hyacinter och nu är nya på G.
Jag sparar aldrig lökarna.
Vart ska man ha dom liksom? Först nu under vintern och sedan under sommaren.
Finns det någon som lyckats få dom att blomma om?

Jag vet inte om jag vill ha hyacinter i rabatterna eller krukor ute på sommaren.
Känns lite fel på något sätt.
Hyacinter kan gott få vara just julblommor.
I allafall för min del.


Så skönt med fredagskväll!
Nu blir det en kort prommis för att rensa huvudet och tanka frisk luft och ny energi!

Ha en trevlig fredagskväll ni också!

Kommentarer