Bästa matbrödsreceptet

I kväll har jag bakat matbröd. I bland bakar jag ofta och ibland inte alls. Nu var det ett tag sedan sist.

Jag är verkligen urusel på att baka, men med detta recept brukar jag aldrig misslyckas.
Jag använder mig av detta grundrecept, men ofta brukar jag byta ut några deciliter av vetemjölet till grahamsmjöl. Gott blir det att blanda ner en näve solroskärnor också, ett par msk sirap, linfrön,sesamfrön eller vad man nu har till hands.


´                                                       RECEPT

1 liter vatten som värms till 37 grader, fingervarmt
1 pkt jäst
1 tsk salt
1 msk honung eller vit sirap (kan uteslutas)
ca 2,5 l vetemjöl (jag använder alltid KRAV mjöl)

Lös jästen i lite av det ljumma vattnet och häll på resten. Kör ihop resten av ingredienserna i
en degblandare eller rör i bunke.Hellre för lös deg än för hård.
Jäs ca 30 min. Ta upp degen och knåda. Dela fyra bitar och gör runda bröd.
Lägg dom på en plåt, bra med bakplåtspapper under.
Skåra lätt med en kniv och jäs under bakduk ca 30 min.
Ställ plåten på nedersta falsen i ugnen som ska vara 250 grader varm.
Grädda i 10 minuter sen sänker man till 100 grader utan att öppna luckan.Grädda i 15 min till.
Ta ut bröden och låt svalna på galler under bakduk.
OBS! Det är noga att passa tiden!

Kommentarer