Jobbat med Mu i eftermiddag

På onsdagar slutar jag jobbet lite tidigare. Fick förfrågan om jag kunde ta eftermiddagspasset på Åsäng Mjölkgård idag. 
Hann hem och fika lite först innan.
Fastän det känns lite tungt att byta om och ge sig iväg på ännu ett jobb så är det roligt när man väl är där. " Mina" kossor! Jag ser dom faktiskt som mina... ALLA kor där har jag avlat fram. Bestämt vilken tjur som mamman ska semineras med, för att avkomman ska bli så bra och stark ko som möjligt. Sen väntat och väntat i nio månader tills kalven föds och naturligtvis blivit glad när det blivit en kvigkalv. 
Denna lilla kalv har man försökt ge en så bra start i livet som möjligt. Matat med mjölk i två månader och sen hållit koll att tillväxtkurvan varit bra under kvigperioden. En sommar medans hon varit kviga har hon åkt på djurvagnen till Fällsvik på sommarbete. Stora beten med mycket gräs och möjlighet att vada i havet!
Sedan hem igen på hösten och då är det dags att seminera henne. Valt en lämplig tjur och så vänta i nio månader igen på kalven. När då kvigan kalvar blir hon ko och man börjar mjölka henne.
Så har det gått till med alla kor som finns på gården nu. Jag känner korna utan och innan. Alla har sin personlighet. Den äldsta är tretton år och den yngsta är två år och fick sin första kalv i förrgår.

Det känns bra att lämna över korna till Paulina och Charlie. Nu har jag ju möjlighet att fortsätta följa korna och jobba med dom emellanåt. Och allt avelsarbete känns inte förgäves. Nu är det deras tur att fortsätta.

Jag hade tänkt ta en lång hundpromenad i kväll, men det kommer att bli soffläge istället. Har glömt hur fysiskt ansträngande ett ladugårdspass egentligen är. Har rört mig tillräckligt idag känns det som...

( Å nu luktar mobilen lagård igen...;)  ) 



Kommentarer