Fönsterrenovering

Jag gick en helgkurs i fönsterrenovering för ca 13 år sedan och det var ett av det roligaste jag har gjort. Direkt efter det gjorde jag i ordning alla fönster på ett av husen på gården i Åsäng. Gamla spröjsfönster i väldigt dåligt skick. Men som alltid - träet är otroligt bra! När det ser helt utruttet ut brukar man bara slipa, så är det helt friskt därunder.
Alla fönster ser fortfarande helt nymålade ut och jag tror nog de kommer att hålla i 13 år till...

Fönstren på detta hus har också flagnad färg och kitt som lossnat. De flesta fönster är renoverade nu.
De har blivit som nya!

Så här brukar jag göra:

Lägg fönstret på ett par bockar. Skrapa bort all färg på utsidan, använd varmluftspistol eller ännu hellre en slip. Peta bort kittet som är löst. Helst ska allt kitt bort, det finns en apparat att hyra som tar bort det lätt. Tar man varmluftspistol är det lätt hänt att rutan spricker av värmen! På insidan och mellan fönstren räcker det med att skrapa bort löst sittande färg och tvätta med målartvätt.


Är träet i dåligt skick, speciellt på nedre delen bör man olja in träet först. Antingen med kallpressad rå linolja eller kinesisk träolja. Dessa tränger in långt i träet och lägger sig inte bara utanpå.
Viktigt att det är riktigt torrt innan man börjar måla. Helst ett par dagars torktid.

Sedan grundmålar man. Blanda 35% färg, 50% kallpressad rå linolja och 15 % terpentin. Måla TUNNT. Glöm inte kittfalsen! Jag grundmålar bara på utsidan fönstren.
När färgen är riktigt torr, vilket kan ta ett par dagar beroende på hur varmt det är, ska man kitta.
Jag använder bara äkta linoljekitt. Består av krita och vatten. Det behövs en viss teknik för att få det bra, men övning ger färdighet! Målar man nu med ÄKTA linoljefärg.(från tex Ottossons eller Gysinge) kan man måla direkt på kittet. Även om det står på burken att kittet är övermålningsbart om en vecka. Måla med outspädd färg på alla sidor. Vill man att det ska torka fortare finns det ett torkningsmedel att droppa i färgen.
Räkna med 3-4 dagar innan det är riktigt torrt. OCH MÅLA TUNNT!!
Då är det dags för ännu ett varv.



När färgen är torr skrapar man bort färg man fått på rutorna och tvättar glasen rena! KLART!
Du har fina fönster MÅNGA år framöver!




Kommentarer