Såg ni månen i morse?

Jag hade ställt väckaren på tjugo i fem i morse.
Man kan ju inte missa supermåne/blodmånen! Förra gången det begav sig var 1964 och nästa gång blir 2033. Chanserna är inte många med andra ord! Har man otur är det mulet också.
Som sagt, jag tassade ut i den kolsvarta natten i morgonrock och gummistövlar.
Ute på vägen såg man den bäst. Högt uppe på himlen i sydväst.
Vilken måne! Alldeles blodröd var den!
Nu förbannade jag mig själv att jag inte kommit mig för att skaffa ett stativ till kameran!
Man får inte röra kameran det allra minsta för att få en skarp bild. Knappt ens andas.
Det blev den ena suddiga bilden efter den andra. Tills jag kom på att stödja kameran på postlådan!
Sen la jag kameran på marken riktad uppåt och tog bilder av stjärnhimlen.
Vintergatan var enormt fin! Det är så sällan man ser stjärnorna på det här viset. Oftast lyser det någonstans så man inte riktigt ser.
Nu tänker jag köpa ett stativ och vara ute på kvällarna och fota. Hoppas på ett riktigt sprakande norrsken också!




Kommentarer