Skönt med en bestående stil

Det har kommit mer saker att måla. Stolpar till farstukvisten. Fyra stycken som är fasade i hörnen och två halvor som ska sitta mot väggen. Från Nordingrå Trä.
Först har jag satt schellack på kvisten för att de inte ska slå igenom sedan det är målat.
I eftermiddag har jag grundmålat alla. Tur man kan hålla till i magasinet. De är ju ganska skrymmande, två meter långa och ganska tunga.
Nu ska det få torka ordentligt innan jag eventuellt målar ett varv till redan i höst.
I själva urfasningen ska det målas med rödockra färg. Samma som vi har på ytterdörrarna.
Självklart använder jag linoljefärg. Det skulle inte kännas bra att kludda på någon snabbtorkande "plastfärg". Det är skitsvårt att måla med sån och få det bra när man är van att måla med linoljefärg.
Den färgen lägger sig bara utanpå känns det som.
Jag blandar grundfärgen själv. 50 % kallpressad rå linolja ,( den tränger långt in i träet och torkar därför ganska långsamt. Men vad gör det? ) 35 % linoljefärg och 15 % terpentin.
Det målar jag tunt,tunt. Färgpigmentet i färgen gör så bra i från sig trots att hälften av blandningen är olja. Man kan hålla på att dra ut färg så länge man har lust eftersom den inte torkar genast. Inte ens under den tid man håller på även om det tar ett par timmar. Men varför ska det vara så himla bråttom med just målningen??

Hur som helst ska det bli roligt att få framsidan av huset fixad också.
Suktar efter en jättesnygg lampa på Kulturjärn som skulle sitta som pricken över i på knuten mot vägen. Nya lampor i taket på farstukvisten blir det också. Sen vill jag ha en strömbrytare i bakelit såklart!

Vi är glada att vi inte renoverade hela huset innan vi flyttade hit. Då hade vi ju inte haft några projekt kvar nu! Jag vet inte hur många gånger vi har funderat om och ändrat ursprungsplanerna för övervåningen. Det är klokt att bo in sig först! Att känna sig för hur man vill ha det.
Men vi har aldrig ändrat på själva stilen i inredningen. Den får följa husets ålder.
Tycker inte det passar att ha en inredning i 2015 års stil i ett hundratjugo år gammalt hus.
Inte alls för att JAG inte tycker om den stil som är nu. Tvärtom. Det kan vara rätt coolt. Däremot är jag  ganska säker på att vi kommer att förundras över att vi kunde tycka allt vitt och avskalat var snyggt om en sisådär tio-femton år.
Tyvärr är vi väldigt snabba på att riva ut och förändra. Varje stil lever inte speciellt länge.
Om man inte har ett hundraårigt hus då förstås...



En stolpe kvar att måla...

Kommentarer