Downshifting

 Dag ett på det nya året. Nu kan vi lämna 2015 till handlingarna.

Har ni några nyårslöften då?
Jag har brukar inte ha något speciellt att ta i tu med som jag skulle behöva "nyårslöftna" om, men jag har länge funderat på det här med "downshifting". Det tål verkligen att tänkas på!

Downshifting innebär att jobba mindre, konsumera mindre och stressa mindre. Alltså leva mer!
Som det ser nu ut för många, speciellt barnfamiljer, så stressas det enormt!
Föräldrar med småbarn jobbar nio timmar mer i veckan nu än vad man gjorde på 70-talet. Främst för att mammorna gått upp i tid. Konsumtionen har fördubblats på samma tid.
Det har blivit en norm att jobba heltid. Det är så mycket måsten med fint hem, utlandsresor, bilar, kläder, dyra prylar osv. Man blir en avvikare om man inte konsumerar.

Därmed inte sagt att man alltid kan välja att jobba mindre. Det beror ju naturligtvis på lön och andra omständigheter. Många har helt enkelt inget val.

Men nog tåls det att tänka på i alla fall. För egen del skulle jag kunna tänka mig jobba lite mindre.
Man får helt enkelt tänka annat tänk. Behöver man verkligen köpa allt man köper? (jag köper inte mycket onödiga saker nu heller) Det är ju faktiskt så att för varje pryl man köper måste man ju jobba en viss tid. Denna tiden är för värdefull för att jobba. I stället kan jag använda den till något annat kreativt som jag tycker är roligt och som jag mår bra av. Kanske baka matbröd, måla, snickra, påta i trädgården osv. Man växlar arbetstiden och pengarna till något annat som annars skulle kosta pengar.
Det blir lite miljötänk också.
Jag har alltid tyckt om att odla. Både grönsaker och blommor. Nu har det legat på is i flera år.
Har inte planerat för något större trädgårdsland här. Orsaken? Tidsbrist naturligtvis.
Trodde att man skulle få massor av tid nu när man inte är bonde längre, men så blev det inte alls.

Nu tänker jag prioritera annorlunda! Det blir min nystart för i år!
Jag vet inte riktigt hur det ska gå till för det går ju inte att sänka arbetstiden sådär huxflux.
Men två saker har jag gjort. Det ena är att jag avstått från all semestersättning och fått en extra semestervecka i år.(från det ena jobbet) det andra är att jag lämnat bort själva bokföringen och momsredovisningen på Åsäng gård. Detta gör att bördan på att hinna klart till ett visst datum varje månad försvinner. Nu betalar jag bara fakturorna, gör löner osv. Det tar ju självklart en hel del tid också men själva tidspressen försvinner.

Två små steg i rätt riktning. Kanske det går att göra mer? Jag har så många roliga projekt i mitt huvud som aldrig kommer till skott för att jag aldrig har den tiden. Har jag tid så orkar jag inte.

Man har ju bara ett liv. Det kommer inte tillbaka och vi får inget nytt när det här är slut.
Vill man göra saker ska dom göras NU! Inte sen...









Kommentarer