Godaste kanelbullarna

I dag har solen lyst från en klarblå himmel! Snön har gnistrat och det har droppat från taket.
Tyvärr hade jag kontorsdag och satt inne hela dagen. Surt!
Men nu är det ju ljust när man kommer hem! Bytte om till skidkläder direkt och drog ut på två varv i spåret.

Nu blir det goda kanelbullar till kvällsfikat! Har receptet inramat vid köksbänken så det inte försvinner. Hemligheten är mycket smör och kanel. INTE margarin!! Vi använder aldrig någonsin margarin. Det är inte klassat som människoföda enligt mig. Vad det innehåller kan jag berätta en annan gång.


Kanelbullar

Värm 5 dl mjölk och lös 50 g jäst (för söta degar). Blanda i ca 12 dl vetemjöl, gärna vetemjöl special,
Klicka i 150 g rumsvarmt smör, 1 ägg, 1 dl socker,2 tsk nystött kardemumma, Rör ihop till en smidig deg. Jäs den ca 30-40 min.
Rör i hop fyllningen som består av 300 g rumsvarmt smör, 2,5 dl socker och 0,5 dl kanel.

Kavla ut två rektanglar av degen och bred på fyllningen. Rulla ihop och skär bullar som läggs i pappersformar. Jäs 20-30 min. Pensla med ägg och strö på lite pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen ca 5-10 min i 250 grader.


Godast smakar dom nybakta och ljumma till ett glas iskall mjölk!

Kommentarer