Såpskurar golven en ledig fredag

Jag har insett att livet är här och nu och jag vill inte "jobba bort" det mesta av min tid.
Det har jag redan gjort så det räcker och blir över. (bondetiden)
Eftersom jag har ett nytt schema från och med i höst så har jag helt andra tider än förut.
På kontoret ska jag egentligen jobba sex timmar varannan fredag för att få ihop min halvtid där.
Men jag har valt att vara ledig istället.
Alltså- jag downshiftar pengar mot tid. Inte många timmar, men SÅ värt det lilla det är!

Nu har jag ju inte tänkt att ligga i soffan och äta chokladpraliner och titta på TV på de lediga dagarna precis. Nä, tanken är att göra vettiga saker som det är svårt att hinna med annars.

I dag har jag såpskurat golven. Det gör jag fyra gånger/år numera. Till påsk, midsommar, hösten och till jul. Däremellan blir det dammsugning och vanlig moppning.



Ni som funderar på att lägga nytt golv kan jag varmt rekommendera såpskurat trägolv.
Det slår alla golv vi tidigare haft. Då har jag att jämföra med laminat,lackat trägolv, målat trägolv och linoleum.

Det såpskurade golvet känns som sammet under fötterna. Känns varmt och "levande"och är tåligt.
Smuts syns inte heller så väl. Ytan blir bara tåligare och tåligare ju mer man skurar.

Vi la in ett Klockestrandsgolv. Ett obehandlat trägolv med kärnsidan upp som gör att golvet inte kupar sig åt fel håll. Då såpskurade jag fyra gånger på raken för att få en skaplig yta genast. Första året skurade jag ungefär en gång i månaden. Men nu kör jag med fyra gånger.
Vi har hund och det blir såklart en och annan repa av klor, men det syns liksom inte.

Så här gör man:

Dammsug bort allt skräp.

Blöt ner golvet med kallt vatten med en mopp Jag blöter hela köket på en gång. Men har man stor yta kan man ta en bit i taget. Det får inte torka innan man såpskurar då kan det bli fläckar.

Häll ca 2 dl linoljesåpa i ca 8 dl kallt vatten.Viktigt att vattnet är kallt! Vanlig såpa man köper i affären ska man INTE använda.  RIKTIG såpa ska det vara. Har man sån såpa hemma behöver man inga andra rengöringsmedel. Det är helt suverän. Lite svår att få tag på, men jag brukar bunkra upp när jag besöker någon byggnadsvårdsbutik.

Skura nu golvet bit för bit med såpvattnet. Jag har en rotborste på skaft för att göra det enkelt.

Sedan tar man moppen och moppar upp allt vatten. Byt till nytt kallvatten och torka rent. Jag brukar köra två varv och byta vatten ett par gånger. 

Klart! Det tar en stund innan det är riktigt torrt, men sen har du ett golv som är helt oslagbart att gå barfota på.

Nu sitter jag här med en kopp kaffe och ska dra i gång ett kakbak. Bondkakor blir det! Godaste!

Ha en trevlig helg alla mina bloggläsare därute!


Kommentarer