Saffranskransbak a la Ernst!

På hemväg från stan i går kom jag på att jag glömt köpa en saffranskrans!
Det finns ju många bagerier i stan.
Vi passerade ju en stor matvaruaffär med bla butiksbakat så jag sprang in där.
Jodå saffransbröd fanns i olika varianter, men när man lusläser innehållsdeklarationen kryllar det av E:n. Dessutom palmolja, stabiliseringsmedel och konserveringsmedel.
Man tar sig för pannan! Varför i allsin dar måste man ha detta i bröd??
Hade ingen lust alls att handla något av de bröden så vi åkte hem utan.

När jag rotade runt i kryddlådan i förmiddags hittade jag en påse saffran sen i fjol. Yeah, då bakar jag väl en själv då! (he he som kan sluta precis hur som helst när jag bakar)

Googlade och hittade ett recept från ERNST. På bilden såg den hejjarns god ut!
Receptet hittar ni här.
Såklart och naturligtvis hade vi ingen mandelmassa hemma och jag orkade inte dra i väg till affären bara för det.
Men det är ju lätt som en plätt att göra egen. Bara skålla mandel,dra av skalen och köra i matberedaren tillsammans med socker. Klart! Jag tog 100 gram av varje.
Den blev prefekt grynig att stö på degen . Åpplena rev jag i stället för tärnade. Tänkte att det kan bli saftigare så.

När jag tillslut skulle rulla ihop degen så blev det inte som jag hade tänkt (hmm,harkel vad konstigt?!)
Den blev en jättetjock rulle. Att forma den som en rund krans var inte att tänka på!
Det fick bli en hästsko istället!
Fram med saxen och klippte hacken som ska vikas åt sidorna. Ha! Vaddå vika? Det blev så konstigt!!
Stora,feta gap! Men inget att göra åt det. Den fick jäsa och sen in i ugnen.

K kollade in när den gräddades och tyckte det såg ut som det låg en grävling där. Ha,ha!

Efter mycket längre gräddningtid, med smörpapper uppepå så var den klar.

Nu är den fikad och godkänd, som supergod!! I allafall ute på kanten. Vi får väl se om den är degig på det tjockaste stället i mitten. Det blev en rejäl "krans" och nu delar jag den i bitar och fryser in. Julfikat räddad!




Här är degen utkavlad och fylld med smör (naturligtvis riktigt smör. Margarin har aldrig använts i vårt hushåll ) Rivet äpple, mandelmassa och russin,



Kommentarer