Paraffinerat längdskidorna

En tråkig men nödvändig sak att göra är att paraffinera skidorna.
Åtminstone om man vill ha skapligt glid.
Inte bara glid i utförsbackar utan även bra glid när man åker på platten och uppför.
Så mycket roligare att åka då.
Det blir såklart jobbigare om skidorna går trögt.

Handen på hjärtat så är jag alldeles för lat för att ta hand om mina skidor som man bör.
De står oftast vallade med klister hela sommaren  (från sista gången  jag åkte på säsongen) och så hamnar man med att ta bort fasttorkat klister första gången man ska åka för säsongen. Sååå pest!!

Men NU har jag överträffat mig själv! Gissa om jag blev snopen när jag tog fram skidorna och de var RENA! Tjohoo!
Dessutom har jag paraffinerat dom i dag så nu är skidorna ivriga att få ut och åka en tur! Problemet är att det är för lite snö.

När jag paraffinerar gör jag så här om någon vill veta:


Först måste skidorna vara rena. Jag brukar använda vallaväck.
Sedan borstar jag underlaget med en hård nylonborste, finns speciella för just detta.
Sedan droppar jag ett mjukt paraffin (för plusgrader) på underlaget - utom i fästzonen - dvs mitt under skidan där fästvallan ska vara. Jag har inget vallajärn utan använder ett gammalt strykjärn. Funkar lika bra!
Jag håller den lilla paraffinbiten mot strykjärnet och droppar små droppar på underlaget.
Sen stryker jag mot underlaget så dropparna smälter. Man får passa så det inte är för varmt järn.
Det får inte börja ryka, bara smälta till en hinna.
Sedan tar jag plastskrapan (sickeln) och skrapar bort medan det är varmt.
Detta kan man göra två gånger.
Sen är det dags att ta ett hårdare paraffin. Jag brukar använda ett lila. Dvs ett som har ett spann på ca -5 -  -12 grader.
Nu droppar man likadant igen och stryker ut. Men den här gången får det svalna en stund innan man skrapar bort det.
Detta upprepas ett par gånger.
Efter sista sicklingen borstar man ordentligt med borsten.
Nu är skidorna blanka och fina på belaget. Redo att användas!

Åker man mycket skidor kan man behöva göra detta ett par gånger till under säsongen för att behålla bra glid.
Är man en  riktig snajdare paraffinerar man ofta och använder rätt paraffin för den temperatur som är.
Men SÅ ambitiös är inte jag!
Använder inte heller flourvallor och sånt. Det får eliten syssla med..

Strykjärn, nylonborste, plastsickel,paraffin






Här har jag värmt in paraffinet på underlaget. Färdigt att skrapa bort.







Kommentarer