Fina Hemsön

I går tog vi båda en semesterdag.
Det var dags för bokslut och deklaration på LRF-konsults kontor i Härnösand.

Sedan åkte vi och köpte marksten till en kant på vår grusgång. Vi gjorde ju en kant där av trä när vi gjorde i ordning gårdsplanen i höstas, men det sket sig nästan på en gång.
Den stora slambilen brummade in på gården för att tömma avloppsbrunnen och han som körde var nog inte så van att backa om man säjer så.... Kanten blev bara paj och pannkaka.
Nu blir det en nergrävd stenkant i stället. Precis som det är på andra sidan gången.
Varför vi inte gjorde så direkt fattar vi inte.
Eftersom jag inte vill köra över hundra stenar i bagaget på min bil så köpte vi hälften av stenarna nu.

Vis av erfarenhet. För länge sedan när jag plockade stenar till min dåvarande damm och proppade bagaget fullt på mersan så gick båda bakfjädrarna av innan jag var hemma.
Tänkte inte så långt då. Men nu har jag lärt mig. Ha, ha!

Inte hade vi någon lust att åka hem direkt nu när man hade chansen att göra något annat när vi hade semester!
Det fick bli en tur till Hemsön! Den ligger precis vid Ångermanälvens utlopp.

Jag har varit där en gång för länge,länge sedan. Men då var det grått och regnigt så det var inte nåt bra minne.
Men nu lyste solen från en klarblå himmel och det var fantastiskt fint!
Man måste åka färja över. Det tar bara fem/tio minuter och den går ganska ofta.
Vi åkte sen med bilen till öns norra del.

Kolla vad fint!!




Prästhushamn



Hemsön har varit militärt område fram till 1992. Ett stort besöksmål på sommaren är Hemsö fästning.
Insprängt i berget på 40 meters djup finns en försvarsanläggning med plats för 320 personer.
Här finns verkstäder, storkök,sjukvård,elverk,radaranläggning, matsal,duschar,stridsledning, kanontorn mm.
Många har gjort sin militärtjänstgörning här.

När vi promenerade på en stig  bortanför fiskeläget kom vi fram till ett oansenligt grönt skjul med hänglås.


Bredvid stod en tavla som beskrev vad som fanns under skjulet...


Wow liksom!
Det är tydligen inte bara vid själva fästningen som det finns rum insprängda i berget.

En rolig dag med en spontan aktivitet blev det alltså igår. Det går att hitta små oupptäckta smultronställen även på hemmaplan.
Vi kommer säkert tillbaka. Antagligen med båt nästa gång.
Det ligger faktiskt inte så långt från vår hemmahamn!




Kommentarer