Gamla pardörrar



Så här såg ytterdörrarna ut när vi köpte huset.Målade med någon slags blå lasyrfärg.
Innerdörrarna var bajsbruna och släta.Tillsynes med påspikad masonite.                                              Vi bröt bort masoniten och tadam!! därunder uppenbarade sig fina spegeldörrar! I princip felfria.

Jag älskar gamla dörrar. Speciellt pardörrar. Har drömt om att få ha såna dörrar på huset någongång.
Jag önskade att vi kunde byta vår vanliga dörr på huset vi bodde i förut till ett par dubbeldörrar, men det blev aldrig av.
Vilken lycka när det fanns sådana dörrar på det här huset!
Inga tråkiga nytillverkade och sprutlackerade, utan riktigt gamla i trä med en historia bakom.
En historia som man visseligen inte vet någonting om. Har de suttit på huset sedan det byggdes 1905?
Var det nytillverkade då? Eller kommer de från något annat hus?
Kanske de inte alls är så gamla?
Hur som helst finns det en historia och det är kul att de sitter där.
Tack till er som inte bytte ut dom till ett par moderna!

Det första jag gjorde när vi började riva och renovera var att skrapa dessa dörrar.
Jag kunde inte hålla mig nu när jag äntligen kunde få gå loss och fixa till
Innerdörrarna skrapade jag och målade medan K rev köket.
Eftersom alla innerdörrar var målade i rödockra sedan förut fick även dessa bli den färgen.

De blå ytterdörrarna hade vi tänkt behålla blå. Jag köpte en burk linoljefärg i hardebergablått, men det blev så mycket annat att måla (hiskeligt mycket...) så någon målning av ytterdörrarna blev inte av förrän ett helt år senare.
Då skippade vi den blå och körde med den rödockra istället.

Moderna dörrar klassas ju med olika isoleringar hit och dit. Glaset är också isolerglas.

Men jag kan helt klart konstatera att dessa dörrar utan någon som helst isolering inte är det minsta kalla och dragiga.
Med dubbla dörrar blir det ju en luftspalt emellan. Vi har isolerat runt alla fyra dörrar med linsnöre.
De innehåller 100 % linfiber som andas och transporterar fukt på ett naturligt sätt.
Vi har linsnören runt alla fönster också.



Gångjärnen ser gamla ut. Kanske är de äldre än själva dörren? 
Det är fint med de runda kulorna tycker jag.


Ytterhandtaget fick sitta kvar, men vi har bytt ut alla handtag på innerdörrarna i huset till en mer tidtypisk modell.






Kommentarer