En effektiv lördag!


Nu har dom börjat slå ut. Liljenkonvaljerna!




I bland blir ingenting gjort på helgerna. Inspirationen vill liksom inte infinna sig.
Men i dag har jag hunnit med massor av saker. Även om det inte blev riktigt som jag hade tänkt.

Ambitionen var att hinna med två saker. Den ena var att komma i gång med byföreningens bokföring på nya bokföringsprogrammet. Det andra var att sy mörkläggningsgardiner till sovrummet.
Nu när det ändå skulle bli en mulen dag.

Summa sumarium blev att jag fick iordning på alla siffror så de är där de ska vara på alla konton.
Men någon bokföring började jag aldrig med....
I stället gjorde jag en tur till Nordviks trädgårdar och handlade jord och blommor.
Hela eftermiddagen var jag ute och grejade så gott det går mellan uppgrävd lera och gamla pallkragar.
Jag har nämligen fått jordärtskockor som jag vill få ner i jorden så fort som möjligt.
Eftersom hela trädgården är raserad just nu fick jag göra en pallkrage i hörnet av trädgården.
Jordärtskockor måste tydligen vara för sig själva så de inte kan sprida sig.
De har tydligen väldigt lätt för det.
Jag har aldrig odlat det förut så det ska bli spännande! Vi äter ganska mycket jordärtskockor.
Så himla gott att ha i mos, men även råa, fint skivade i tex en sallad.

Hur gick det med gardinerna då?
Inte så bra. Tyget ligger kvar i påsen och symaskinen står orörd. Det måste till en oerhörd kraftansträngning för att ta tag i detta med sömnad....
Symaskinen står liksom och blänger på mig och vill inte att jag ska komma för nära. Eller är det tvärtom?
Så fort jag börjar trä i tråd och gasa så brukar det bli fruktansvärda protester! Det kan bli tvärstopp och tråden samlas i en tjock härva där under nålen och tyget.
Eller så upptäcker jag att jag suttit och sytt fållen åt FEL håll, så det blir till att sprätta ett par meter eller så.
Är maskinen på riktigt dåligt humör kan tillochmed nålen gå av!
Ja, ni fattar!
Att köpa färdigsytt är mer min melodi, men just den här gången var det inte ett alternativ eftersom måtten inte passar. Det blir en specialgardin.

K är nu i bastun och jag håller på att tillaga middan.

Kanske jag hinner ut och måla en låda innan vi ska äta?!
Vad den ska vara till får ni se en annan dag!

Trevlig lördagskväll!


Kommentarer