Trädgården börjar ta form

Det blev helt stopp med arbetet att göra en ny trädgård och sätta upp växthuset.
Vi har väntat på jord-och grusleverans.

Men nu har det kommit två stora högar så nu är det bara att sätta i gång!
I kväll har vi lagt på markduk och K har byggt en odlingslåda.
Det ska bli två odlingslådor till och så växthuset förstås.

I morgon ska jag skaffa plast och häfta fast på insidan av lådorna, så att jorden inte ska ligga direkt mot träet.Jag inbillar mig att det kommer att hålla längre då. Fast vad vet jag, det kanske blir motsatt effekt också...Plast är väl aldrig bra egentligen. Det kanske blir kondens därunder och så ruttnar det ännu snabbare.
Vill helst undvika all slags plast så mycket det går, men impregnerade brädor är absolut inget alternativ heller.
Själva stolparna som bankas ner i marken har få stå i en hink med rå linolja ett par dygn.
Det är jättebra impregnering! Tränger in i träet ordentligt. det är därför man använder den oljan när man grundar med linoljefärg utomhus också.
I och för sig skulle jag kunna pensla på olja på lådornas insidor men det tar för lång tid att torka och jag vill ju att det ska bli färdigt någongång!





Kommentarer