Recept för de sämsta bagarna....

Jag är helt urusel på att baka sockerkaka.
Fastän jag följer receptet slaviskt, smörjer formen noga, har koll på den i ugnen, provar med stickan så blir det bara skit och elände av alltihop!

Men i bland glömmer jag förstås bakpulvret. Eller hittar kastrullen med det smälta smöret när kakan är halvgräddad. Eventuellt glöms det bort att bröa formen också.
Men ändå...

Lyckligtvis finns det ETT recept jag ALDRIG misslyckas med!
En citronsockerkaka.
Jag har ramat in receptet och har det stående vid köksbänken.
Är livrädd att tappa bort det.
Litar inte på att datorn ska hålla det intakt i evigheter. Den kan ju få för sig att krascha rätt som det är
Jag kommer inte i håg vart jag hittade receptet från början.
I någon tidning var det.

Kolla hit nu om det finns fler än jag som inte har talangen att baka fina kakor..

CITRONKAKA

150 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
0,5 dl grädde (går lika bra med knappt 0,5 dl mjölk)
2 msk pressad citronsaft
finrivet skal av 1 citron
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Börja med att smälta smöret.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ner grädde, smör, citronsaft och skal.
Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner eftersom i smeten.
Smörj och bröa en form, 1,5 liters blir bäst.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-40 min.
Servera gärna med en klick grädde.







Kommentarer