Mangoldskörd, ta vara på grönsaker


För första gången har jag odlat mangold.

Tidigare har jag knappt vetat vad man ens använder den till. Än mindre ätit den.

En ny erfarenhet rikare och som jag absolut kommer odla mer av nästa år.
Den smakar och används som spenat, men bladen är större.
Gröna, fräscha och krispiga.

Vi hackar den rå och blandar i sallader eller förvälld som spenat. God även i soppor.

I dag var det dags att skörda och frysa in.


Först sköljde jag bladen.


Sedan skar jag bort den vita stjälken och skar bladen ganska grovt innan de förvälldes i rikligt med kokande saltat vatten i ca 2-3 minuter.
De vita stjälkarna kan man också förvälla och äta med en klick smör. Smakar nästan som sparris!


Jag tog upp bladen med hålslev för då kunde jag förvälla några omgångar till i samma vatten.
Direkt från kastrullen åkte de ner i ett durkslag och spolades i kallt vatten.
Man förundras över hur pass mycket det krymper!
Det som ligger i skålen är blad som rymde tre fulla diskhoar...


När det var avkylt så finhackade jag alltsammans och pressade ur vattnet.
Sen formade jag små bollar av massan, ca 50 gram per boll.
La dom på en bricka och in i frysen där de fick frysa sig hårda.
Då var det bara att lägga ner dom i lådor.
Smidigt att ta fram och lägga ner i grytor och soppor precis så mycket man behöver!

Mangold är frosttålig och kan stå ute och växa ett bra tag.
Så det kommer att bli en skördedag till framöver.





Kommentarer