Att unna sig



Ja vad betyder det egentligen?
Att unna sig.

Betydelsen är tillåta, tycka man är värd, anse att man har rätt till, rimlig belöning.

Att unna sig kan vara olika från person till person och från dag till dag.
Det jag tycker om att unna mig är inte säkert att någon annan skulle vilja unna sig.
Det beror såklart på vad man uppskattar och värdesätter.

För mig är unna någonting som jag vill belöna mig själv med.
Sällan handlar det om prylar.
Visst kan man unna sig någonting man suktat efter ett tag, men på RIKTIGT unna sig handlar om helt andra saker.




 Något jag unnar mig varje vecka är att köpa blommor till helgen.
Kanske lite onödiga pengar bara sådär, men jag tycker det är värt det.
Att få njuta av färska blommor på middagsbordet.
Jag unnar mig dessutom att köpa dom på en blomsterhandel.För jag vill unna dom som ska leva på att sälja blommor.( för det mesta gör jag det. I dag var jag "ful" och tog en bukett på ICA)

Under sommaren plockar jag naturligtvis helgbuketten ute i naturen! Då det svämmar över av alla möjliga sorter och man kan komponera ihop sin bukett på alla möjliga vis.

Annat jag vill unna mig är att få påta i trädgården. Ta ledigt en dag och bara vara hemma och gräva, så och vattna.
Jag unnar mig också att ta en promenad eller löptur varje fredag efter jobbet.
Det är nästan bästa stunden på hela veckan. Att springa sig svettig och bara pumpa ut all trötthet, baciller och höga ljud från öronen och kliva in genom dörren igen full av ny härlig energi.
Därefter kan jag unna mig en god middag och ett glas vin.
Vi unnar oss också mat av bra råvaror. Svenskt och närproducerat.

Det skulle vara kul att höra vad ni helst unnar er!

Kommentera gärna här! :)


Kommentarer