25 december. Har ni smakat långkål någon gång?


Jag läste en sammanställning över svenskarnas matvanor gällande julbord.

Vad man har som favoriträtter skiljer sig på vart i landet man bor.

Här i norr vill man ha skinka och sylta.
I Stockholm, Dalarna och Gotland är julknäcke och julöl populärt.
I småland julostkaka
I skåne och Halland föredrar man långkål.

Långkål!!??
Vet vi här i norr ens vad det är??
Inte jag i alla fall.

Jag sökte efter recept och konstaterade att det är grönkål kokt i skinkspad.
Varför inte prova?



Ute i trädgårdslandet står grönkålen fortfarande grön under snön och eftersom man kan skörda den vintern igenom var det bara att traska ut och gräva fram ett knippe!


Man skär bort den hårda stjälken, sköljer kålen och kokar den i skinkspad ca 30 minuter.
(Skinkspadet finns kvar i vacuumförpackningen när man köper skinkan.)
Sedan låter man den rinna av och hackar den.
Stek den i grädde en bra stund och krydda med salt och peppar. Klart!

Hur smakade det nu då? Blir det en topprätt på julbordet?

Mja,jovisst var det gott. Helt klart!
Men väldigt salt. Man behöver absolut inte salta något mer än sältan som skinkspadet ger.
Eller så ska skinkspadet spädas ut med vatten?
Jag kokade i det som var i påsen.
Det är värt att prova igen nästa år och då kommer jag att blanda ut skinkspadet med hälften vatten.

Kommentarer

  1. I Skåne äter vi brunkål (brynt vitkål) och i Halland äter de grönkål.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar