8 JANUARI Afrikas blå lilja mitt i vintern





Jag har tre Afrikas blå lilja (Agapanthus) som blommat så fint första året jag hade dom.
Men de senaste två somrarna har de bara stått som "gröna växter"på altanen.

Jag antar att anledningen till utebliven blomning är att de står för varmt under vintern.
Jag har ju inget svalt utrymme att ha dom i! Tyvärr!
I vårt förra hus hade jag Agaphantus i källaren på vintrarna. Ljust, men kallt.
Närapå nollgradigt tidvis.
Men oj vad de blommade på somrarna. Det blev fler och fler stänglar för varje år!

I det här huset står de i "stökrummet" uppe. Ingen värme är på, men det blir varmt ändå eftersom ligger det åt söder så solen ligger på och så kommer värme från pannrummet dit.
Jag har funderat på att ställa krukorna i jordkällaren, men där är det kolsvart och ljus vill dom ju ha.
Kanske är det för fuktigt också?

NU har det kommit upp några stänglar med bleka, blå blommor!
Icke sa nicke, tänkte jag och skar ner dom direkt.
Här ska inte blommas nu!
Kan ni inte blomma på sommaren ska ni banne mig inte blomma nu heller!
Gör om - gör rätt!

Men fina blev dom i vas. Det ska erkännas!

Sen en annan grej!
Det är några som har undrat hur man söker efter specifika inlägg på min blogg.
Jag har valt att inte ha någon lista med olika kategorier.
Istället kan man söka i sökrutan längst upp till vänster. Den med ett orange B framför.
Skriv in ett ord på det ni söker så kommer förhoppningsvis det inlägget upp.
Annars går det bra att maila mig och fråga, så ska jag hjälpa er.

Kommentarer

  1. Hej. Behöver dom ljus över vintern? Dom vissnar ju helt ner och sen börjar dom om på våren.
    Det är väl då dom behöver ljust. Jag har mina i ett ljust svalt rum men på golvet ibland och jag brukar ställa dom i ljuset och börja vattna när jag ser att det börjar spira bland dom torkade bladen.
    Nog tror jag att dom skulle klara sig i källarn.
    Anita

    SvaraRadera

Skicka en kommentar