Fettisdag som förr


Det har varit hysteriskt mycket den här veckan så det är orsaken till att det har varit glest med blogginlägg.

Fettisdag i går och Alla Hjärtans Dag i dag.

Fettisdag ja!
När jag var barn så var fettisdagen en jättegrej! Det VAR verkligen fettisdag!
Som jag minns var det alltid mycket snö, sol och takdropp.
Vi var ute hela dagen och åkte spark och skidor och så åt man semla.
Vi fick semlor på skolan också.
Vi var alltid till min farmor och åt bruna bönor med fläsk och så en semla till efterrätt även där.
Och så det bästa....hon hade kokat FETTISDAGSKNÄCK!!
På bordet stod fastlagsriset med dunvippor i.

Men så är det ju. Att gamla traditioner försvinner och nya kommer.
Och tur är väl kanske det.

Men varje år brukar jag tänka att NÄSTA år, DÅ ska jag ha fettisdag som förr.
Vara ute och åka spark, sitta i solen och lyssna på takdroppet medan jag äter semlor och i "karraskålen" ska det finnas massor av knäck.
På bordet ska björkriset stå med fina vippor i.

Men inte tusan har jag lyckats få till det en endaste gång!
Man är på jobbet hela dagen och så brukar det alltid vara något möte just den kvällen.
På sin höjd hinner man klämma en semla.

Likadant var det i går. Borta hela dagen. Semlan åts på kvällsmötet.
Men nästa år kanske...




Kan tipsa om att Skogshilda i Ullånger har godaste semlorna!
(ingen sponsrad reklam. Ett personligt tips bara)

Kommentarer