Fröbeställning och trädgårdsplanering


Den här bilden från förra året påminner om att det är dags att klippa ner och plantera om pelargonerna. Det får bli kvällens sysselsättning.

                                                                                                   Inlägget innehåller annonslänkar

Nu har de först beställda fröerna dimpit ner i brevlådan.
Men det känns väääldigt avlägset till odlingssäsongen.
Speciellt nu när termometern kryper ner till minus tjugograders strecket.
Här går man och inbillar sig att den värsta vintern är över och förbi.
Men inte då! Nu börjar en köldperiod istället!

Det KAN inte bli annat än en solig, varm sommar! Eller hur?

Jag skissar och planerar hur jag ska odla i mina lådor.
Det blir enbart grönsaker där. Och jag kom just på att jag behöver fler stora lådor för att få plats med allt jag har tänkt odla!
Det blir nog att jag bygger fler, men måste klura lite på vart dom ska vara.
Det känns inte läge för att börja gräva ur gräsmattan ännu mera....

Jag ska beställa mer fröer på   odla.nu
 Just nu är det en kampanj där mycket är på 75% rabatt och dessutom fri frakt.

Det är fler sorter jag vill prova och så vill jag ha lite sommarblommor också.
Luktärtor måste man ju ha såklart!

Men att så väntar jag med ett tag till.
Vis av erfarenhet vinner man inte ett dugg av att så tidigt.
Plantorna hinner bli långa och rangliga innan det blir så pass varmt att man kan sätta ut dom.
Det är heller inte så bra ljus än (om man inte har växtbelysning förstås)
Sår man senare blir de knubbigare och tåligare och de hinner absolut växa ifatt plantor man skulle ha sått tidigare.

Det första jag kommer att så är tomater. Men inte förrän i mitten av mars.
Resten får vänta till april.
De försådda grönsakerna i början av maj.

Nu har jag ju växthuset dit plantorna får flytta ut när det börjar bli för trångt inomhus.
En liten frostvakt fixar att det inte blir minusgrader därinne.

Ha en trevlig Lillördag!




Kommentarer