Varför heter det pigtittare?


Ni vet, en sådan där liten spegel med en liten låda under.
Ofta med svarvade hörnstolpar och "krusidull" ovanpå.
Som är avsedd att stå på en byrå eller bord.

I början av 1900- talet ansåg de vara bondska och omoderna, för de hade ju sitt ursprung från 1800-talet.
Därför fick den heta pigtittare.
Men på 1800-talet när de var "moderna" lär de inte ha stått i någon pigkammare.




Min pigtittare är arvegods och har både orginalfärg och spegel kvar.
Det var väldigt nära att jag vitmålade den för att den bättre skulle passa in i möblemanget då.
Tänkte att det spelar ingen roll om jag kluddar på lite färg.
De har ju ändå inget högt värde.
Men nu är jag glad att jag inte gjorde det!
Gamla saker ska ha sitt ursprung kvar tycker jag!
Vill man ha en vit spegel kan man köpa en ny.

Just nu står den i badrummet och rymmer sminkprylar i lådan och vackra nagellacksflaskor ovanpå.
Och den är faktiskt en av mina käraste ägodelar!






Kommentarer