Citronmuffins med det lilla extra



Citronmuffins med god ägglikör inuti!


Vilken fantastisk vårvinterhelg vi har haft!
I går skjutades Fanny till tåget och jag sprang in på Erikshjälpen när jag nu ändå var i stan.
Hittade några små guldkorn för knappt några pengar alls.
Bla det här fina kakfatet!

I går var barnbarnen här från morgon till kväll och det blev naturligtvis en massa utevistelse snön!


I förmiddags bakade jag supergoda citronmuffins!
Det ska egentligen vara Lemon Curd inuti, men jag var inte inspirerad av att börja göra den också innan baket ( aldrig i livet att jag KÖPER Lemoncurd på affären.Man dånar när man läser innehållsdeklarationen....)
I stället tog jag ägglikör som jag fått Paulinas svärmor. Jag måste fråga henne om receptet på den.
Konsistensen är precis som Lemoncurd, men smakar ägglikör. Tänk Advoccaat.
Det blev en höjdare att ha detta i muffinsen kan jag säja!


CITRONMUFFINS


Smält 100 g smör
Vispa 2 ägg med 2 dl socker.
Riv skalet av 1 citron och pressa ur saften. Tillsätt detta i smeten.
Häll i smöret + 1 dl mjölk
Blanda 2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker och 3 dl vetemjöl.
Rör ner detta i smeten.

Fyll muffinsformar ca 1 cm. Klicka i en stor tsk lemoncurd i varje form.
Fyll upp med smet, ca 2/3 upp till kanten.

Gräddas ca 20 min i 200 grader.

Naturligtvis kan man baka muffinsen utan fyllning också. De är väldigt goda ändå med mycket smak av citron.

Lätt som en plätt!



Kommentarer